
Exposure, Enforcement, and Then What? How Information Operations Actors Use Persistence 

Mechanisms to Adapt After Campaign Exposure 

Sam Riddell, Ron Graf, and Lee Foster 

 

Exposure, attribution, and enforcement are often thought of as the final steps in the chain of 

defense against disinformation and information operations (IO). This ignores the fact that IO actors, 

diverse in their resourcing, sophistication, and motivations, have a say in what happens next. After 

public exposure, IO actors react in vastly different ways. Some immediately close up shop or ignore 

exposure entirely, while others adopt persistence mechanisms to circumvent the enforcement 

actions taken against them and continue operating. In this paper we recommend anchoring 

enforcement policy in the study of how and when various actors leverage persistence mechanisms 

to circumvent social media bans, evade monitoring, revive networks, build audiences while under 

scrutiny, and otherwise react to exposure, attribution, and enforcement. Our analysis explores three 

reported state-backed information operations in which the responsible actors adapted persistence 

mechanisms to continue their campaigns after public exposure and is informed by tactical 

observations gleaned through tracking nation-state and commercial IO actors as part of FireEye’s 

Mandiant’s Information Operations Analysis team. Our analysis suggests that current enforcement 

policies are insufficient at deterring and permanently disrupting IO campaigns.  

 

Persistence Mechanisms in the Information Operations Context 

In traditional cyber threat parlance, persistence mechanisms typically refer to actions taken by a 

threat actor to maintain access to a victim’s systems, either pre-emptively, or after the victim has 

tried to remove the attacker’s malware or expel them from a network. Here, we use the concept of 

persistence mechanisms in the disinformation context to describe steps taken by IO actors to avoid 

detection, circumvent social media platform and government enforcement measures, and to 

continue to reach their target audiences despite public exposure. Examples of persistence 

mechanisms include changing domain infrastructure, switching social media platforms, and 

implementation of account-level obfuscation. Public messaging from actors can also be considered a 

persistence mechanism. For instance, actors may issue statements denying attribution or providing 

alternate explanations for their behavior to their target audiences. Our analysis here explores three 

case studies in which suspected state-backed IO actors used different persistence mechanisms to 

continue pushing disinformation to target audiences following their public exposure. 



 

Case Study #1: Enemies of the People (Reported Iran-backed Actors) 

 

In December 2020, multiple domains and social media assets using the moniker “Enemies of the 

People” disseminated personally identifiable information (PII) belonging to U.S. government officials 

and other individuals involved in the administration of the 2020 presidential election. In a press 

release, the FBI attributed this coordinated effort to discredit the election results and threaten 

election officials to “Iranian cyber actors.” Following this attribution and the suspension of EOTP 

websites1 and related social media assets on multiple social media platforms, we believe this activity 

set, which we refer to here as Enemies of the People 1 (EOTP 1), adapted and reappeared in January 

2021 with new assets, dissemination tactics, and infrastructure.  

 

Persistence Strategy: Denial, Obfuscation, and Audience Building from the Shadows 

 

In January, a new “Enemies of the People“ website emerged explicitly claiming to be a reincarnation 

of the previous, then-removed website. We subsequently identified new inauthentic social media 

assets that we assess with moderate confidence comprised an effort centered around this new 

website to revive the original campaign. We refer to this activity set as Enemies of the People 2 

(EOTP 2).  

 

Through a statement published on the home page of the EOTP 2 website, the actors directly rejected 

the FBI’s Iran attribution, claiming to be “American patriots”. The actors made several changes 

between EOTP 1 and EOTP 2, seemingly to maintain persistence in anticipation of further U.S. 

government and private sector enforcement. The EOTP 2 site featured solicitations for donations to 

a bitcoin wallet, possibly a false flag attempt at posing as a financially motivated actor rather than a 

state-backed one. Unlike EOTP 1, the EOTP 2 webpage was not hosted directly on a domain. Instead, 

the operators primarily used coordinated, inauthentic social media assets to disseminate short links 

to the website, which was hosted directly on two actor-controlled IPs and a Tor web proxy rather 

than linked to a domain name. EOTP 2 actors reportedly2 also threatened “the lives of US federal, 

state, and private sector officials using direct email and text messaging”. 

 
1 https://www.ic3.gov/Media/Y2021/PSA210115 
2 https://www.ic3.gov/Media/Y2021/PSA210115 

https://www.fbi.gov/news/pressrel/press-releases/iranian-cyber-actors-responsible-for-website-threatening-us-election-officials
https://www.fbi.gov/news/pressrel/press-releases/iranian-cyber-actors-responsible-for-website-threatening-us-election-officials


 

The actors’ social media dissemination strategy appears to have shifted from overt promotion by 

self-affiliating social media assets to masked promotion via short links using covert, inauthentic 

accounts posing as real individuals. EOTP 1 social media assets explicitly listed their affiliations to 

the EOTP 1 website and linked to the domain. In contrast, the actors behind EOTP 2 did not create 

any overtly affiliated social media accounts and instead relied on inauthentic personas on various 

platforms to disseminate links to the new site. EOTP 2 assets used more abstract handles than those 

leveraged in EOTP 1, avoiding direct mention of EOTP, perhaps to evade automated detection.  

 

Case Study #2: News Front (Reported Russian Federal Security Service) 

 

News Front is a prolific pro-Russian media outlet based in Crimea. Since its founding in 2014, the site 

has leveraged a multitude of domains and social media accounts to disseminate pro-Russian-

interest narratives to global audiences in several languages. On May 5, 2020, Facebook removed3 a 

total of 140 assets they linked to News Front and the FSB-linked4 disinformation site South Front, 

claiming the actors behind the sites used “fake accounts to post their content and manage Groups 

and Pages posing as independent news entities in the regions they targeted.” Also on May 5, 

researchers at the Atlantic Council’s DFRLab wrote a report5 accompanying Facebook’s takedown 

which detailed specific instances of inauthentic promotion of News Front content by those social 

media assets. Dozens of News Front-related accounts and pages have been suspended by other 

social media platforms as well. A report6 on Russian disinformation tactics published by the US State 

Department’s Global Engagement Center (GEC) in August 2020 profiled News Front, labeling it a 

“proxy site…with reported ties to the Russian security services and Kremlin funding.” Most recently, 

sanctions announced by the U.S. Department of Treasury on April 15, 2021, officially alleged 

coordination between News Front and the Russian Federal Security Service (FSB)7.  

 

Persistence Strategy: Cloaking Domains, Covert Promotion 

 
3 https://about.fb.com/wp-content/uploads/2020/05/April-2020-CIB-Report.pdf 
4 https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0126 
5 https://medium.com/dfrlab/facebook-removes-propaganda-outlets-linked-to-russian-security-services-

51fbe2f6b841 
6 https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/08/Pillars-of-Russia%E2%80%99s-Disinformation-

and-Propaganda-Ecosystem_08-04-20.pdf 
7 https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0126 



 

By the Fall of 2020, the United States government had publicly accused News Front of being a 

Russian proxy site, several major U.S. social media platforms had removed News Front accounts on 

their respective platforms, likely also restricting the sharing of links to News Front domains, and 

researchers had publicly written about portions of News Front’s inauthentic activity on social media. 

Undeterred, News Front employed persistence measures to continue its operations. To circumvent 

platform enforcement and public exposure, News Front created what the German Marshall Fund’s 

Alliance for Securing Democracy (ASD) first referred8 to as eight “mirror sites” – domains which 

hosted News Front content on separate URLs that did not disclose their ties to News Front. The 

Institute for Strategic Dialogue reported9 on two of those sites in February 2021, referring to them as 

“cloaking domains”. In March of 2021, we identified and reported on nine additional cloaking 

domains presenting as independent news sites but serving as mirror websites for News Front 

domains. Each website corresponded to a different language edition of News Front, featuring simple 

black-and-white home pages with no mention of News Front, but which exclusively published 

identical copies of News Front articles in the nine languages. These sites redirected visitors to pages 

resembling identical versions of News Front, featuring News Front logos and branding, but which 

maintained URLs on the cloaking domains. We judged that these nine websites, along with the eight 

then-inactive sites identified by ASD, comprised part of the same coordinated network based on 

technical and behavioral indicators.  

 

A mix of social media assets and accounts we assessed with low confidence to be inauthentic, as 

well as accounts we believe belonged to genuine News Front employees, systematically 

disseminated links to the News Front articles hosted on the cloaking domains to various social 

media audiences. For instance, links to the French-language News Front mirror domain 

FrenchNews[.]info were published at high volume by multiple suspected inauthentic social media 

assets. We observed similar activity for several of the other mirror sites in various languages. The 

participation of real individuals, including those with identifiable ties to News Front, suggests News 

Front had direct knowledge of and participated in the dissemination of News Front content via these 

“cloaking” domains. 

 

 
8 https://securingdemocracy.gmfus.org/russias-affront-on-the-news-how-newsfronts-persistence-past-social-

media-bans-demonstrates-the-need-for-vigilance/ 
9 https://www.isdglobal.org/wp-content/uploads/2021/02/20210202-ISD-US-Crimean-Connection-V3.pdf 



Case Study #3: Newsroom for American and European Based Citizens (Reported Russian 

Internet Research Agency-Linked) 

 

In June 2020, an inauthentic politically right-leaning outlet referring to itself as the “Newsroom for 

American and European Based Citizens” (NAEBC) began publishing controversial articles on U.S. 

politics. In the months leading up to the 2020 presidential election, social media accounts officially 

affiliated with NAEBC and at least five social media personas posing as editors, authors, and 

contributors of NAEBC published and shared divisive content related to U.S. politics, and 

successfully recruited unwitting Americans to write opinion pieces for the outlet. 

 

On October 1, 2020, Reuters10 and Graphika11 reported that, according to the Federal Bureau of 

Investigation (FBI), NAEBC was run by individuals associated with the Russian Internet Research 

Agency (IRA)- the infamous state-linked12 troll farm which engaged in interference efforts targeting 

the 2016 U.S. election. By that time, Facebook, Twitter, and LinkedIn had reportedly already 

removed assets linked to NAEBC’s operation.13 The platforms Gab and Parler did not take action 

against NAEBC assets. Gab CEO Andrew Torba stated, “It’s irrelevant to us who runs it or why." 

 

Persistence Strategy: Ignore and Press On 

 

We have continued to monitor NAEBC’s activity since its public exposure. While we have not 

observed further attempts from the actors to re-establish a presence on the platforms from which 

NAEBC assets had been removed, we have observed that NAEBC assets have remained active on 

Gab and Parler. These accounts largely ignored their public attribution and have continued attempts 

to drive Gab and Parler users to articles published on the NAEBC domain. These personas did take 

limited steps to mask their inauthenticity; for instance, the profile photos of some of accounts were 

changed, and references to NAEBC in the accounts’ bios were mostly removed. One identified 

persona and purported editor of the NAEBC site, “Nora Berka”, responded to a Reuters request for 

comment on the alleged ties between NAEBC and Russia saying, “I have no idea what does NAEBC 

have to do with it.” 

 
10 https://www.reuters.com/article/us-usa-election-russia-disinformation-ex-idUSKBN26M5ND 
11 https://graphika.com/reports/step-into-my-parler/) 
12 https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/Report_Volume2.pdf  
13 https://www.reuters.com/article/us-usa-election-russia-disinformation-ex-idUSKBN26M5ND 



 

In the two weeks following the Oct. 1 exposure, over 30 additional articles were published to the 

NAEBC domain -  the vast majority of which pertained to U.S. politics and promoted far-right 

viewpoints. On Oct. 7, the site published an original article from author "Kris Stark" that defended 

NAEBC and its left-leaning counterpart, a site called Peace Data that was also similarly exposed14 as 

being tied to individuals associated with Russia’s Internet Research Agency, against allegations that 

the two outlets were Russian operations – the closest NAEBC came to directly acknowledging their 

exposure. In the article, “Stark” claimed they were paid $75 USD to write for NAEBC, stating, 

"Besides, even if I'm writing for a 'St. Petersburg-based Internet Research Agency,' so what? I'm 

having my voice, facts and opinions heard by thousands of other American Patriots. So, thank you to 

Russia for paying me $75 to have my logical and rational views heard…”  

 

Lessons Learned: 

In all three case studies, the reported state-backed actors behind these high-profile disinformation 

campaigns adopted varying persistence mechanisms to continue their activity after public exposure 

and platform enforcement, demonstrating that the deterrent and disruptive efficacy of exposure, 

attribution, and enforcement can be limited in the disinformation domain. The persistence 

mechanisms detailed here are by no means comprehensive and we hope that this conceptualization 

can provide a useful framework for categorizing existing and new mechanisms as they are observed. 

During our analysis, we identified several research questions for further study: Do a target 

audience’s political leanings or perceived receptivity to continued operational activity after a 

campaign’s public exposure play a role in an actor’s decision to continue their campaign? How much 

explanatory power do the motivations, resources, adherence to democratic norms, and risk 

tolerance of a state actor have on the adoption of persistence mechanisms? How much and what 

type of cost must defenders inflict on an actor’s assets and infrastructure to make it prohibitive for 

them to maintain operations? How much do bureaucratic realities such as top-down tasking and 

quotas dictate if and how state disinformation actors adapt? We believe that answers to these 

questions could help inform future research and subsequent enforcement actions and policies. 

 

 
14 https://www.reuters.com/article/usa-election-facebook-russia/facebook-says-russian-influence-campaign-targeted-left-

wing-voters-in-u-s-uk-idUSKBN25S5UC 


